۱۳۸۸ فروردین ۱۵, شنبه

پرسشهائي كه كانديداها بايد پاسخ گويند

يكي از موضوعات مهمي كه در هر انتخاباتي اذهان رأي دهندگان و همچنين افراد و گروههائي را كه خود را در معرض رأي قرار مي دهند درگير خود مي كند شعارها و برنامه هاي كانديداهاست. مقوله شعار و برنامه بخصوص در انتخابات رياست جمهوري داراي ابعاد و مؤلفه هاي متنوع، متعدد و پيچيده اي است. با گذشت سي سال از انقلاب اسلامي ايران كه ظاهراً در هر سال آن يك انتخابات برگزار شده است، هنوز هم در انتخاباتي كه برگزار مي گردد بسياري از اين ابعاد و مؤلفه ها ناديده گرفته ميشوند و شعارها و برنامه هاي كانديداها عموماً به دم دست ترين و راحت ترين و در عين حال گول زننده ترين بعد و مؤلفه مختص ميگردد. كانديداها و طرفداران آنان در برنامه ها و شعارهاي انتخاباتي خود جز رديف كردن شعارها، ديدگاهها و امور همه پسندي كه كسي هم با آن مخالف نيست و اگر هم باشد جرأت بيان آنرا ندارد و همچنين بر شمردن نقاط ضعف رقبا كار ديگري نمي كنند و ابعاد و مؤلفه هاي مهمي از يك برنامه انتخاباتي معمول و ضروري را عمداً يا سهواً ناديده مي گيرند.
حال كه انتخابات رياست جمهوري دهم در پيش است و از شعارها و برنامه هاي انتخاباتي ديمي كه در گذشته سر داده شده صدمات فراواني ديده و فرصتهاي بي شماري را از دست داده ايم مناسب به نظر ميرسد به اين موضوع كه يك برنامه انتخاباتي بايد داراي چه ويژگيهائي باشد و به چه مسائلي بايد بپردازد عنايت بيشتري مبذول شود و پرسشهائي كه كانديداها بايد به آن پاسخ گويند بر اين اساس تنظيم گردد. يك نامزد انتخابات رياست جمهوري در كشوري با مختصات ايران بايد به پرسشهاي زير پاسخ گويد:
1)از نظر شما كشور چه نقاط ضعف و قوت عمده اي دارد و سرمنشاء اين نقاط ضعف و قوت كجاست؟به عنوان مثال زمانيكه كه كانديدائي، مشكل اصلي كشور را عدم رعايت قانون بر مي شمرد بايد توضيح دهد كه چرا چنين است و ريشه اين مشكل بخصوص در مواردي كه قانون از سوي اركاني از حكومت نقض ميشود در كجاست؟
2)از نظر شما، كشور با چه فرصتها و تهديداتي مواجه است و دليل فرصت و تهديد بودن آنها در چيست؟مثلاً نامزدي كه مي گويد دستيابي به انرژي هسته اي فرصتهاي مهمي براي كشور مي آفريند و تهديدات زيادي را مرتفع مي سازد بايد توضيح دهد كه اولاً، انرژي هسته اي چگونه چنين فرصتهائي را ايجاد و يا چنين تهديداتي را مرتفع مي سازد و ثانياً، فرصتهائي كه بخاطر دستيابي به انرژي هسته اي از كف ميرود، مشكلاتي كه از قبل آن ايجاد ميشود و تهديداتي كه به تبع آن رخ مي نمايد به آن فرصتها و رفع تهديداتي كه او مدعي آنهاست مي ارزد؟
3)شما با اين وضعيتي كه براي كشور از نظر نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهديدات پيش روي آن تصوير ميكنيد چه خروجيهائي را در پايان چهار سال وعده ميدهيد؟به عبارت ديگر، در وضعيت موجود كشور چه تغييرات مشخصي ايجاد خواهيد كرد؟مثلاً كانديدائي كه مي گويد يكي از مشكلات كشور عدم شفافيت در قراردادهاي نفتي است آيا قول مي دهد كه در پايان چهار سال اين وضعيت را بكلي تغيير بدهد و نتيجتاً اطلاعات قراردادهاي نفتي در اختيار مردم قرار بگيرد؟
4)براي رسيدن به خروجيهائي كه وعده مي دهيد،‌ چه سياستها و طرحهائي مد نظر داريد؟به عنوان مثال اگر معتقديد اصلي ترين مشكل كشور، قانون گريزي است براي رفع اين مشكل بخصوص در مواردي كه اين گريز توسط اركان مختلف حكومتي انجام مي گيرد چه طرحي را پياده خواهيد كرد؟
5)با توجه به اختيارات و محدوديتهاي رسمي و غيررسمي موجود براي يك رئيس جمهور در ايران، اجراي سياستها و طرحهائي كه در برنامه خود داريد امكان سنجي كرده ايد؟به عنوان مثال اگر قصد داريد پيگير تأسيس راديو و تلويزيون خصوصي باشيد به موانع موجود بر سر راه اين كار فكر كرده ايد؟يا اگر به دنبال شفاف سازي قراردادهاي نفتي هستيد بهانه هاي پيدا و پنهان موجود براي ممانعت از اين امر را در نظر گرفته ايد؟
پاسخ به اين موارد باعث خواهد شد كه:
1- هم رأي دهندگان بر اساس اطلاعات درست تصميم بگيرند و بالطبع مدافع و پاسخگوي رأي خود باشند
2- هم طرفداران و خود كانديداها درك درستي از قولها و وعده هائي كه مي دهند پيدا كنند و تبليغات اثربخشي بنمايند،
3- و هم اينكه بعداً ارزيابي درستي از عملكرد كانديداها بتوان بدست آورد(هم خود كانديدها و هم مردم).
البته شايد سياستمداري حكم كند كه سياستمداران چندان روشن سخن نگويند تا براي خود جاي فرار باقي گذارند ولي اگر كسي ادعاي صداقت مي كند و معتقد است دين از سياست جدا نيست و سياست پدر و مادر دارد، قاعدتاً بايد چنين رويكردي را كنار بگذارد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

جوري نوشته ايد كه انگار فقط آقاي موسوي شعارهاي كلي مي دهد مگر ديگران نيز چنين نمي كنند؟

پدرام در پاسخ ناشناس گفت...

چون فعلاً دو نفر اعلام آمادگي براي انتخابات كرده اند(آقايان موسوي و كروبي)و از طرفي آقاي كروبي خودش معمولاً ديدگاه قابل بحثي ارائه نمي كند و دو بيانيه اي هم كه تاكنون داده واجد بخشي از معيارهاي ذكر شده در يادداشت مي باشد لذا بر شعارهاي آقاي موسوي تأكيد شده است. با اينحال همانگونه كه در مقدمه مطلب نيز آمده، مقصود نهائي مقاله همه كانديداهاست.