۱۳۸۸ فروردین ۱, شنبه

رقص هاي زمين

ساعت سه و سيزده دقيقه و سي و نه ثانيه بعد از ظهر امروز جمعه به وقت تهران پايتخت ايران، مسافران ساكن زمين گردش ديگري را بر گرد خورشيد اين ستاره پر از انرژي و روشنائي به پايان رساندند و چند ساعتي است كه سفر جديدي را بر دور خورشيد آغاز كرده اند. در آغازين ماههاي سفر:
آسمان را ابرها پر مي كنند،
ابرها باران مي بارند،
آبها به جريان در مي آيند،
خاكها زنده ميشوند،
گياهان از خواب بيدار مي شوند،
پرندگان از سر ذوق به صدا در مي آيند،
حيوانات لباس زمستاني را كنده و به تحرك در مي آيند،
و انسانها كاشت مواد غذائي را از سر مي گيرند.
و بدين ترتيب بهار اين سفر پايان مي يابد و تابستان آن پديدار ميشود. در تابستان، گرما فرا ميرسد، ابرها كنار مي روند، بارشها محدود مي گردند و برداشتها آغاز ميشوند و باز هم سه ماه ديگر از سفربه دورخورشيددرمي گذرد. اينك زمان خزان و پائيز است و زندگي برای بخشهائي از ساكنان زمين تا پايان سفر متوقف ميشود. سه ماه پاياني سفر، سه ماه سرد و برف ريزان و سفيد پوشان است تا آب كافي براي آغاز سفر بعدي ذخيره شود.
اين گرمي و سردي زمين،
اين انبساط و انجماد آب،
اين رطوبت و خشكي هوا،
اين رويش و ريزش گياهان،
اين سبزي و زردي برگها،
اين خواب و بيداري حيوانات،
اين آواز و سكوت پرندگان ،
اين كاشت و برداشت محصول،
همه و همه زائيده رقص هاي زمين بر گرد خورشيد است. زمين در سفري كه بر دور خورشيد دارد بر دور خود نيز مي چرخد و لذا به تناوب ساكنان خود را در تاريكي و روشنائي فرو مي برد و شب و روز را مي آفريند. گاهي به خورشيد نزديك و گاهي از آن دور مي شود و در عين حال در برابر خورشيد خم و راست ميشود و بدين ترتيب شبها طولاني و روزها كوتاه و يا روزها درازتر و شبها كوتاهتر ميشوند.
رقصهاي زمين بگونه اي است كه هنگاميكه برخي از مسافران در بهارند برخي ديگر در پائيز به سر ميبرند و زمانيكه برخي از گردندگان بر دور خورشيد تابستان را تجربه ميكنند برخي ديگر لباس زمستاني به تن دارند.
اما اين سفر را با سفرهاي ديگر تفاوتي مهم است. در سفرهائي كه خودمان بر روي كره رمين داريم مقصد سفر مهم است ولي در سفرهائي كه كره زمين حامل ماست خود سفر مهم است و نه مقصد آن، گو اينكه مقصدي هم وجود ندارد. بنابراين نقطه اي چون نوروز را مقصد و مبدأ اين مسافرت قرار مي دهيم تا بهانه اي باشد براي ارزيابي گذشته و برنامه ريزي براي آينده و محملي باشد براي هوائي تازه و اميد و انرژي دادن به خود و ديگران براي اينكه بهتر از گذشته عمل كنيم و دوست داشتني تر از قبل باشيم.
لذاست كه در آغاز هر گردش جديدي دور خورشيد براي هم آرزوي خير و بركت نموده و تكرار مي كنيم:
سال نو مبارك!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سال نو شما هم مبارک و فرخنده باد.

ناشناس گفت...

سال نو بر شما مبارک

ناشناس گفت...

سالی پر از موفقیت و بهروزی برای شما و وبلاگ شما آرزومندم
سال نو مبارک