۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

دروغ گفتن شاخ و دم داره؟

تصور كنيد كه پزشك متخصصي توانسته است وزن يك فرد چاق 150 كيلوئي را در پايان ماه اول به 140 كيلو، در پايان ماه دوم به 130 كيلو و در پايان ماه سوم به 120 كيلو كاهش دهد. حال فردي پيدا ميشود و طبابت این پزشک را به باد انتقاد گرفته و شروع به بدگوئي از او كرده و ادعا ميكند كه پزشكی که او می شناسد ميتواند مشكل چاقي آن فرد را بكلي برطرف نمايد و 100 كيلو از وزنش بكاهد. فرد چاق خوشحال و خندان به پزشك مورد نظر او مراجعه كرده و مشكل چاقي خود را با او در ميان مي گذارد. اما با گذشت يك ماه از شروع معالجات توسط پزشك جديد، وزن آن فرد از 120 كيلوي قبلي به 123 كيلو، در پايان ماه دوم به 128 كيلو و در پايان ماه سوم به 133 كيلو افزايش مي يابد. فرد چاق با ديدن اين وضع به آن فرد مراجعه كرده و زبان به شكايت گشوده و ميگويد كه معالجات پزشك خودم در سه ماه 30 كيلو از وزنم كم كرد ولي پزشك تو در همان مدت سه ماهه، 13 كيلو وزنم را اضافه كرده است. فرد معرفي كننده پزشك جدید در جواب او ميگويد طبق محاسبان من متوسط وزن تو در سه ماه دوران معالجه توسط پزشك خودت 130 كيلو بود(ميانگين 140، 130 و 120)، ولي حالا به 128كيلو كاهش يافته(ميانگين 133، 128 و 123)، پس وضعيت تو بهتر شده است. فرد چاق نيز در جواب او مي گويد تو يا احمقي و يا حقه باز.
براساس گزارشي كه امروز خبرگزاري فارس منتشر كرده، ضريب جيني كشور به استناد آماررسمي بانك مركزي درسالهاي 81تا86 به ترتيب4191/0، 4156/0، 3996/0، 4023/0، 4004/0و 4045/0 بوده است. روند اين ارقام حاكي از بهبود وضعيت توزيع درآمد در طول سه ساله 81 تا 83 و بدتر شدن آن در طوب سه ساله 84 تا 86 است. به روشنی مشاهده ميشود كه دولت نهم روند رو به بهبود توزيع درآمد در سه سال آخر دولت هشتم را معكوس كرده و وضعيت شكاف طبقاتي در كشور را بدتر نموده است(چونکه ضریب جینی در سال 86 بیشتر از سال 83 می باشد). اما خبرگزاري مورد اشاره به طرز معجزه آسائي نتيجه اي كاملاً برعكس گرفته(بخوانيد ساخته)و مدعي شده است كه به استناد آمار رسمي بانك مركزي، شكاف طبقاتي دردولت نهم كاهش يافته است. معجزه خبرگزاري فارس به اينصورت خلق شده است كه اين خبرگزاري نخست اقدام به محاسبه ميانگين ضريب جيني سه ساله 81 تا 83 نموده و به رقم 4114/0 رسيده وسپس آنرا باميانگين همين شاخص براي دوره84 تا86 يعني رقم 4024/0 مقايسه نموده و با ديدن اينكه ميانگين دوره 84 – 86 كمتر از ميانگين دوره 81- 83 است نتيجه معجزه آساي فوق را استخراج كرده است. در گزارش يادشده، درمورد شاخص "نسبت درآمد ثروتمندترين دهك به فقيرترين دهك" نيز نتيجه گيري مشابهي صورت گرفته است درحاليكه در اين مورد نيز بر اساس آمار ارائه شده توسط خود اين خبرگزاري در همين گزارش، روند روبه بهبود دوره 81 تا 83،‌ دردوره 84 تا 86، معكوس شده و وضعيت شكاف درآمدي فقير و غني سال به سال بدتر شده است.
محاسبات و نتيجه گيريهائي كه خبرگزاري فارس در اين گزارش انجام داده به لحاظ روش شناسي دقيقاً همانند محاسبات و نتيجه گيريهائي است كه فرد معرفي كننده پزشك جدید در پاسخ به اعتراض آن فرد چاق انجام داد. معني واقعي و ملموس تر گزارش خبرگزاري فارس آن است كه دولت نهم، کل دستاوردهاي دوره سه ساله آخر دولت هشتم در زمينه بهبود شكاف طبقاتي را به باد نداده و بخش كوچكي از آن را باقي گذاشته است. البته اين وضعيت تا پايان سال 86 اينگونه است و ای بسا كه در سال 87، آن بخش کوچک باقی مانده نيز از بين رفته باشد.
دليل اين كه خبرگزاري فارس چنين گزارشي را منتشر كرده است سه دليل مي تواند داشته باشد:
1- اصلي ترين شعار دولت نهم عدالت بود كه ضريب جيني مهمترين شاخص در دسترس براي ارزيابي عملكرد دولت در اين زمينه است. خبرگزاري فارس با مشاهده اينكه وضعيت توزيع درآمد بر اساس آماري كه خودش در اختيار دارد در سال 86 بدتر از سال 85 شده است با اينكار خواسته، پيش دستي نموده و با فرار به جلو موجي كه با انتشار اين آمار مي تواند عليه دولت شكل بگيرد را مهار نمايد
2- اطلاعاتی بدست خبرگزاری فارس رسیده و این خبرگزاری خواسته آنرا را بگونه ای منتشر کند که به نفع دولت تمام شود. در واقع خبرگزاري فارس از طريق بازي با آمار تلاش كرده خوانندگان خود را فريب دهد و چيزي كه واقعيت ندارد به عنوان واقعيت به خورد مردم بدهد. اگر در واقع امر چنين بوده باشد بروز اينگونه رفتارها از سوي يك رسانه كه خود را نماد اصولگرائي مي داند واقعاً تأسف آور است
3- شاید هم چنين گزارشي از روي عجله، ناداني و ناآگاهي و عدم آشنائي به مفاهيم اقتصادي نوشته شده و انتشار يافته باشد که اگر چنین باشد بدترین حالت از سه حالت مورد اشاره واقع شده است چرا كه گفته اند دشمن دانا به از دوست نادان!
اما به هر حال‌ خبرگزاري فارس با انتشار چنین گزارشی، خواسته يا ناخواسته ناتواني دولت نهم در تحقق مهمترين و محوري ترين شعار خود یعنی عدالت را فاش كرده و بدان اعتراف نموده است.

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

من هم وقتی مطلب را خواندم به ذهنم رسید یادداشتی بنویسم و همین نکته را بگویم اما مثال شما بسیار عالی بود و دیگر جایی برای نوشتن نمی گذارد.فقط این که این گزارش مصداق شعر خواندن با صدای بلند در تاریکی برای پوشاندن ترس و بی اعتمادی به نفس است.

ناشناس گفت...

يك كتابي است با اين عنوان "چگونه با آمار دروغ بگوييم " و اتفاقا يكي از مثالهايي كه در آن كتاب است ، دقيقا همين مثال شماست.در واقع در اين كتاب سعي شده است با ارايه روشهايي بتوان بدون اينكه دروغ عددي بگويي ، حرفهايي بزني كه با اعداد و ارقام بخواند ، ولي واقعا تو دروغ گفته باشي.
به نظر من آمار و ارقام براي تنظيمات ريز (microtuning) است در حاليكه مشاهدات عيني مردم به صورت روزمره (macrotuning) نشان دهنده اين است كه خيلي نياز به ارايه آمار نيست.

جاويد

ناشناس گفت...

duste aziz, mostaghel az zaribe jini mardom mitoonan lams konan ke shekafe tabaghati bishtar shode ya kamtar ya hata vaziateshoon nesbat be 4 sale gozashteye khodeshooon bad tar shode. ama dore ba`di baz ham ahmadinejad (bedoobe taghallob) ray miare.
mishe begi chera?
ahmadinejad ba mellat chikar karde ke hata ba in balayi ke sareshoon va saremoon avorde behesh ray midan?
________________________
پدرام:
با تشكر از اظهار نظر شما، عرض ميكنم كه شما كه مي فرمائيد آقاي احمدي نژاد در دور بعد هم رأي مي آورد بايد بگوئيد كه چرا؟ بنده كه چنين ادعائي نكرده ام تا دليل آنرا اقامه كنم. علاوه بر آن، بنده فكر نمي كنم كه لزوماً ايشان برنده انتخابات خواهد بود.

ناشناس گفت...

با سلام
می خواستم بدانم شما همان اقای پدرام هستید که در زمان سابق که آقای عبدی نظرات را منتشر میکرد نظراتي می نوشتید و بعضا هم منتشر می شد در قالب یه نوشته مستقل در سایت آینده عبدی؟
اگر جواب مثبت است که چه سعادتی برای من
اگر هم نه که باز هم چه سعادتی برای پیدا کردن یه وبلاگ با محتوا
_________________________
پدرام:
بله، فكر مي كنم همان پدرام هستم. بنده هم از اينكه به وبلاگم سر زده ايد تشكر ميكنم و سعادتمند هستم

Loobia گفت...

ممنون از تحلیل و توضیح خوبت. اما در آخر "دشمن دانا بهتر از دوست نادان" .

ناشناس گفت...

با عرض سلام و خسته نباشید
http://kalanjar.ir افتتاح شد. پاگشایش کنید

راه را آب زده ام...

ناشناس گفت...

اشکال اینجاست که افراد عادی از این تحلیل ها سر در نمی آرن و تیتر مطلب فقط تو ذهنشون می مونه. کلن مردم عادی رو نمی شه با تحلیل عدد و رقم قانع کرد چون بیشتر احساسی و هیجانی فکر می کنن. اگه می شد این تحلیل ها رو جوری به مردم ارائه کرد که روشون تأثیر بذاره خیلی خوب بود. البته مثال فرد چاق خیلی جالب بود.

ناشناس گفت...

با تشكر از تذكر جناب Loobia، جابجائي ميان دو كلمه دوست و دشمن در بخش پاياني مطلب، اصلاح شد

ناشناس گفت...

متوسط ضریب جینی و توزیع درآمد اعلام شده که در دولت احمدی نژاد بهتر بود. مشکل کجاست؟
_____________
پدرام:
فکر می کنم سؤال شما و اینکه مشکل کجاست، مفصلاً در مقاله توضیح داده شده است!

Levi گفت...

سلام
هرکسی اگه از اعداد و ارقام و آمار چیزی نداند اینو در پایان این مطلب به خود خواهد گفت که لعنت به آدم به دروغ گو؟ نه؟ شما چی فکر میکنید؟

ناشناس گفت...

رسانه ها دست خودشان است!

ترابی

ناشناس گفت...

سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی برای فضا سازی و القای سیاستهای یکسویه و استبدادی به جامعه و استفاده از رسانه های عامه پسند و پر مخاطب مانند روزنامه های رنگین و برنامه های تلویزیونی و اینترنت و... به بعد از جنگ عراق و آمریکا بر می گردد. فعالیت شبکه خبر در آن بحبوحه که فروردین و اردیبهشت ماه(گمانم) 81 بود بیسابقه و به نوعی یک آزمون بود. از طرفی فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی عراقی ها در آن موقع هم جالب توجه و تازه بود و دور از چشم تئوریسینهای تبلیغاتی و رسانه ای جمهوری اسلامی نماند فعالیتهای رسانه ای دوم خردادی ها با حذف فیزیکی روزنامه ها و نشریات دیگر شان یک خلا اطلاعاتی و رسانه ای بوجود آورده بود که تشنه شنیدن خبر و تحلیل سیاسی بودند. اینجا بود که فعالیت رسانه ای در جهت ورود ( مهندس بزرگ) احمدی نژاد شروع شده بود. هفته ای یک خبر از استاندار اردبیل و بعد ها شهر دار تهران در صدر خبرهای سیما بود. اینگونه بود که چهره ناجی و نقاب رجایی دوم دقیقا توسط رسانه های حکومتی برای احمدی نژاد تولید شد و دم به دم این فرایند شدید تر می شد. شومن ما هم با اجرای دشتور العمل ( چگونه شو بدهیم تا رجایی دوم نامیده شویم) چهره حق طلبانه و مظولمی از خود درست کرده بود که حتی خودش هم باورش شده بود که ناجی ملت اوست. اینگونه بود که کم کم از رسانه هایی که او را ساخته بودند هم جلو زد و کم کم به رسانه های ملکوتی و ملایکه در حال پرواز بر فراز آسمان کشور وصل شد. بعضی مواقع شومن ما از فیلمنامه جلو می زد چون هوای مقدس بودن به سرش افتاده بود باید جلوی این کارهایش گرفته می شد هاله نور!!! که فیلمش را همه مردم به کرات دیده اند. بشقاب خالی !!! جانماز خالی برای مرد نامرئی که در سفر به خراسان رضوی اتفاق افتاد. ترمز بریده شده بود و می رفت که ادعاهای آنچنانی هم بکند. تا اینکه پالیزدار سر رسید بعد نوبت رحیم مشایی شد که بتازد بعد کردان و بحران مدرک گیت که با رحیمی ادامه پیدا کرد آن دختر 16 ساله که انرژی اتمی را در خانه اش کشف کرده بود !!! خلاصه آرتیست ما از فیلمنامه جلو زد . این قسمتی از داستان حکومتی است که به هر روشی حکومت می کند الا دموکراسی و رای مردم تا بعد چه پیش آید.

ناشناس گفت...

ایراد گرفتن از دولت کار مشکلی نیست!!دولت عظیم ترین ساختار کشوره و قطعاٌ به راحتی می شه بالاخره از یه جاش یه ایرادی(البته اونم به زعم خود) پیدا کرد. ولی جای خوشحالی و سعادته برای ایرانیان عزیزوهموطنای خوبم که دولتی که در حال حاضر داره براشون خدمت می کنه،تمام ایراداش یادر باره اشتباهات لپی بعضی دولت مردانه و یا اگر در موارد فوق العاده نادر که این ایرادات علمی و فنی و مربوط به آمار و ارقامه، در این حده!
قطعاٌ دولت فعلی با چنین مخالفانی که همه جای دولتو زیر ذره بین فوق العاده دقیق گذاشتن تا بتونن یه اشتباه و ایراد کوچولو هم ازش بگیرنو و اونو بزرگ کنن، و با اونحال بزرگتریناشو که تا حالا دیده ایم اینا هستن،،،، مسلما بهترین دولت بعد انقلابه! راستی من یه سوال دارم : نقد منصفانه و زنده باد مخالف من و تحلیل علمی و ...چی شد؟نقد منصفانه میگه خوبی ها رو نگیم و فقط سیاه نمایی کنیم؟حالا که بحث آمار شد کاش تمام آمارای دولت نهم رو لا اقل تو تعداد انگشت شماری از مهمترین معیارای رشد اقتصادی و توسعه کشور( که قطعاٌ خودتون می دونین) هم می آوردین تا یادمون بیاد زنده باد مخالف من و نقد منصفانه و تحلیل علمی و ... چیه!
امیدوارو از صحبتام نرنجیده باشین!
یا علی
*******************
پدرام:
راستش را بخواهید از نوشته شما رنجیده خاطر شدم، نه به آن دلیل که به یادداشت بنده انتقاد کرده اید بلکه به این جهت که می بینم یکی از هم وطنانم که انسان صادقی هم به نظر میرسد گناه کبیره دورغ گفتن را کم اهمیت می داند، آنهم دروغ گفتن درباره سرنوشت 70 میلیون نفر انسان و نه یکی دو نفر!!! آیا شما فکر می کنید ایرادی بزرگتر از این هم میتواند مطرح باشد؟ در ثانی:
اینکه دولت در تحقق مهمترین شعار خود یعنی ایجاد عدالت، شکست خورده و آمار منتشره از سوی خبرگزاری فارس نیز آنرا به وضوح نشان می دهد ایراد کمی است؟
رساندن تورم از کمتر از 15 درصد به بالای 25 درصد علی رغم آنهمه واردات، نکته ضعف قابل گذشتی است؟
به آستانه ورشکستگی کشاندن سیستم بانکی با دو برابر کردن بدهی معوقه بانکها در نتیجه مصوبات استانی و غیر استانی، بنگاههای زود بازده و چه و چه، خدمت به جامعه است؟
از رونق انداختن اقتصاد جامعه و کسب و کار مردم که موج بیکاری آن در راه است افتخاری دارد؟
در کاخ سعدآباد ننشستن مهمتر است یا گم و گور نشدن یک میلیارد دلار پول بیت المال؟ نکند یک میلیارد دلار هم عدد ناچیزی است و ذکر آن بی انصافی!
من نمی دانم این دولت چه دستاورد مهمی دارد که نگفتن آن را بی انصافی تلقی می کنید اگر بفرمائید ممنون می شوم و قطعاً خود را تصحیح می کنم.
دوست عزیز، من در این یادداشت اصولاً قصدی برای سخن گفتن از دولت نهم نداشتم و گرنه اگر چنین قصدی باشد به حد کافی دلیل و مدرک موجود است. قصد بنده در این نوشته، این بود که نشان دهم یک خبرگزاری اصولگرا، داره مردم را فریب میده، همین و بس!
به هر حال از اظهار نظر جنابعالی متشکرم

ناشناس گفت...

با سلام .خدمت اقای حامد عرضی داشتم .دوست عزیز لازم نیست با امار و ارقام بازی کنیم همین که قدری به دور و بر خود نگاه کنیم بسیاری از نا گفته ها هویدا میشوند .خمین قیمت اب و نان و کرایه ماشین وکرایه منزل را در نظر بگیریم .کدام بهتر شده ؟
اوایل انقلاب صحبت از رفع محرومیت و فقری بود که در مقایسه با وضع فعلی فاصله طبقاتی به مراتب کمتر بود و رفاه فمومی به مراتب بیشتر .ولی الان اقایان هدف انقلاب رااجرای احکام اسلامی ذکر میکنند و ایجاد جامعه اسلامی چون به شعارهایشان نرسیده اند.ما در این دوره چه چیزی بدست اورده ایم که قبلا نداشتیم ؟؟؟
امار و ارقام که دردی را دوا نمیکنند.مکی واقع بین باشیم .